Liekekralt.reismee.nl

week 6! al op de helft!!

heey lieverds!

hier weer een teken van leven vanuit ghana! weer een drukke week gehad met een hoop tranen! maar laten we maar aan het begin beginnen!

Maandag met een grote vrachtwagen naar nabari gegaan om alle bedjes te brengen! een heel gedoe om dat te regelen! er gaat dus elke dag 1 vrachtwagen op en neer om brandhout te halen, memuna had geregelt dat hij ons mee zou nemen.. om half4 zou hij komen! dat is wel heel erg vroeg! maar geod wij lagen nog lekker te slapen toen we memuna ruzie hoorden maken door de telefoon.. bleek later dat de man ons vergeten was op te halen en ons dus niet mee nam naar nabari! na nog heel wat telefoontjes heeft ze een andere man kunnen regelen en zijn we smiddags dan eindelijk met alle bedjes naar de kindjes toe gegaan! iedereen was super blij dat ze een bedje kregen! en iedereen hielp dan ook mee om de bedjes naar het huis te krijgen! de kleintjes de planken (de ghanese versie van een lattebodem..) en de grotere samen een bedje. uit eindelijk passen toch niet alle bedjes in de kamers.. maar de bedjes die nu over zijn staan tijdelijk bij de kok thuis zodat ze niet buiten hoeven te staan.. en zodra het gebouw klaar is kunnen ze daar naar toe! smiddags onze jurk opgehaalt! toch wat anders dan verwacht.. het loopt nog al vierkant naar beneden dus echt afslanken doet ie niet.. haha maar wel leuk om te hebben! (was toch niet vanplan om hem in ned nog vaak aan te trekken...

Wink

dinsdag zijn we naar walewale geweest om het laaste cement te kopen. de stenen waren zo goed als droog dus woensdag zou de man beginnen met bouwen.. maar in ghana gaat nooit alles zoals het gaan moet.. de man had een begrafenis en aangezien dat hier ong een week duurt.. zien we dus niet het begin van de bouw! beetje jammer! smiddags zijn we naar een begrafenis geweest.. en dat was toch gezellig! gezellig? haha ja echt! er word hier dus alleen de eerste dag gehuilt en daarna word het leven van die persoon geviert, hoe groter het feest des te beter je plekje in de hemel.. dus iedereen had zn mooiste jurk aan, er werd gedanst, gezongen, muziek gemaakt, soort zelf gemaakte rotjes in bierflesjesafgestoken.. een groot feest dus! leuk om een keer mee te maken maar toch wel vreemd dat je niemand ziet huilen..

woensdag zijn we al vroeg naar de kindjes gegaan, smiddags is het nu zo heet dat jeeigenlijk nieteens meer kan fietsen!weer lekker liedjes gezongen, knuffels gegeven, met ale kindjes kleurplaten gemaakt. de een deedvet zn best er open wilde echt iets moois maken.. de ander zetten er 3 krassen op ze zei: madam i'm done! maar ja zo zijn kindjes in ned ook! Samen met een van de ouder meisjes uit de bijbel gelezen, zij ging lezen en als ze het dan niet wist moest ik maar vertellen wat er stond. en datging nog best goed! leren ze toch nog wat op school ook al zitten de leraren meestal onder een boom.. Smiddags deboodschappen voor hetfeestje gedaan in walewale. Snoepjes, rijst, koekjes, frisdrank, vis noem maar op! een groot feest! haha. Smiddags kwamen er 2 oud vrijwillgers uit noorwegen terug naar wulugu. ze kwamen precies aan op het momenttoen wij naarkirsten gingen dus nog niet echt met ze kunnen praten maargoed. savonds lekker pasta gegeten met kirsten, bijgepraat en weer van een normale douche kunnen genieten! he wat een luxe!

Laughing

donderdag na dat we bij de kindjes zijn geweest hebben wegepraat met de meiden, en kwamen we er achter dat zein noorwegen ook veel geld haddenopgehaalt en wilde beginnen met de bouw van hetgebouw!maargoed dat hadden wij al gedaan dus nu gaan ze het afbouwen! super goed nieuws dus! wel jammer dat het niet een compleet ned. gebouw word(aangezien wij dachten dat aukje(andere ned vrijwilligerhet af zou bouwen) maar natuurlijk super goed nieuws voor de kindjes! en daar gaat het tenslotte allemaal om! ook gaan hun dus foto's maken van de bouw en naar ons mailen zodat we de bouw toch een beetje mee maken! Savonds hebben we onze klerenaan onzehostzusjes gegeven! hadden allemaal shirtjes, hempjes, jurkjes, sjaaltjes noem maar op! dingen die wij in ned waarschijnlijk toch niet meer aan zouden doen, met de hand wassen en dan in de zon hangen isniet echt best voor je kleren en echt schoner word het er niet opals wij het wassen.. haha maar de meiden vonden het fantastisch! allemaal wat leuke dingen uitgezocht wat ze meteen de dag erna aan hadden! super grappig.

vrijdag laatste keer gewoon naar de kindjes. aangezien het heel heet was had memuna een motor geregelt en haarzoon ging met ons mee zodat we niet hoefde tefietsen! prima! haha moesten wel met zn 3e op 1 motor maar dat is hier heel normaal.. Zijn met de kindjes water gaan halen aangezien dat bijna op was! eerstopzoek naar de ezel maar die konden ze zo snel niet vinden, dan maar lopen. vonden ze blijkbaar niet zo erg want echt gezocht naar de ezel hebben ze niet. (alle ezels van het dorp lopen gewoon los rond door het dorp.. en soms moet die dus even zoeken waar jou ezel gebleven is/waar die in de schaduw is gaan staan)bij de waterput was een soort dijkje met daarachter een meertje.. maar dat dijkje was best stijl.. iets wat de kindjes heeel grappig vonden om op te klimmen en weer af te rennen. daaarna nog wat met de kindjes geknuffelt en al een beetje afscheid van de kindjes genomen. aangezien 40 kindjes nog al wat is om ze stuk voor stuk gedag te zeggen.. voor mijn idee een dag eerder maar alvast begonnen.. niet dat hun dat door hadden maar dat geeft niet!

zaterdag ochtend kwam memuna met een kadotje voor ons aan! ze had een jurkje voor ons laten maken! niet de aller mooiste stof maar wel super lief! die moesten we van haaar maar op het feestesavonds aan zodat al haar vrienden ook het jurkje konden zien! prima! maar eerst het feestje met de kindjes gehad. iedereen had zn school uniformpje aan, net gewassen en al.ook algingen ze helemaal niet naar school vandaag maarja diehadden ze natuurlijk van ons gehad! feestje was super gezellig, alle kindjes blij dat ze lekker te eten kregen, fris konden drinken, snoepjes konden eten! memuna had ze nog een liedje geleert wat ze heel leif voor ons gingen zingen! (heb er een filmpje van zal straks proberen hem er op te zetten..) maar ze hadden toch ook echt wel door dat dit de laatste keer was dat wij er waren.. kwamverdacht vaak even een dikke knuffelhalen.. nog vaker dan normaal.. en dat holland ook een beetje in nabari was dus dat jullie maar deze kant op moesten komen want dangingen wij tenminste niet weg.. ach.. maar toen was toch echt het moment aangebroken dat we weg moesten.. en dan kom je naar buitenmet je tas en staan alle meisjes voor de deur te huilen dat je weg gaat..ja zie het dan nog maar is droog te houden! dat lukt dus niet! alle jongens stonden heel stoer op een stukje afstand te kijken..maar je zag echt wel aan die koppies datze het erg vonden dat je weg ging! nog wat laatste knuffels gegeven.. en toen toch echt de taxi in.. stonden ze allemaalvoor het huis nate snotteren en te zwaaien.. er zijn leukere momenten in nabarigeweest moeten we maar denken! we hebben zo veel voor de kindjes kunnen doen!en dat moeten we vooral niet vergeten!Savonds het feestjevoor de fam.wij hadden kirsten ookgevraagt omte komen, iets wat memuna erg leukvond. kon ze eindelijk onze ned vriendin uitwalewale ontmoeten!zij had ook nogheel wat mensen gevraagt om te komen, haar zussen(die zo ongeveer 10 keer perdag langs kwamen) de man onder de chief van nabari en de man onder de chief van wulugu, en ook onze host zusjes/broer waren langs gekomen vanuit tamale/bolga/kumasi. super gezellig dus! memuna had een hele brief voor ons geschreven om ons te bedanken, st had ook heel wat lievewoorden net als de man uit nabari namens de chief! suzy bedankte ons vooral voor het ned leren! haha ' hoe gaat het? het gaat goed!' heeft ze de laatste week heel vaak gezegt haha verder hebben we lekker gegeten met zn alle, en heb ik ST een beetje beloofd volgend jaar terug te komen samen met mama..

Tongue out
hadden het er zo over dat ik graag terug wilde komen als ik weer geld gespaart had.. en dat ik mams toch ook wel graag wilde laten zien waar ik al die tijd had gewoon en mn ghanese fam. enz.. iets wat ST helemaal geweldig vond! en hoopte dat ik het kon regelen en dat hij haar dan echt kon ontmoeten! dus wieweet leuk reisje volgendjaar feb?! haha. en toen voor de laatste keer ons bedje buiten neer gelegt voor onze laatste nacht in wulugu!

vanmorgen vroeg onze koffers gepakt, dacht het allemaal wel in 1 koffer te krijgen.. nou niet dus! haha elke keer kwamen onze hostbroertjes even naar binnen, ons even vertellen dat we niet weg moesten gaan.. en toen was toch echt het moment weer aangebroken om afscheid te nemen.. nog even de mail van suzy opschrijven, want we moeten toch echt wel contact houden vond ze! dikke tranen van memuna, dikke knuffels van iedereen.. koffers op de tro.. en voor de laatste keer voorlopig naar tamale gereden.. toch wel vreemd dat het nu echt voorbij is.. maar ik ga zeker terug! heb nu eenmaal nog een fam. en die woont in ghana.. en die moet je toch echt zo nu en dan een bezoekje brengen.. haha net nog even geluncht met de noorse meiden, vanavond eten met de andere vrijwilligers die in tamale zijn.. en dan morgen ochtend de bus in op naar accra! deel 3 van de reis kan beginnen! het reizen!

ik hou jullie op de hoogte! dikke kussen van mij! XXx Liek

janet

heey liek

wat ene lang en mooi verhaal om te lezen, ik zit er echt van te genieten. Je kan alles leuk op papier neer zetten.
Jullie hebben daar echt goeie dingen gedaan. Wat een scheetjes allemaal op die fotos.
Wanneer ben je precies terug, want dan zet ik je naam in het rooster van het zeepaviljoen. Ben je nu echt wel gaan missen daar!
Ik heb net verjaardag hier acher de rug van Rick, die is alweer 16 jaar geworden. En meteen mijn verjaardag(25) gevierd want ik ben donderdag jarig. En vrijdag ga ik mijn nieuwe auto ophalen , eindelijk.
Wat heb je trouwens veel fotos op de site gezet. Leuke fotos allemaal. Maar wat was er bij die fotos dat iedereen in een kring loopt, of zomaar een foto?
Veel plezier komende week en kijk goed uit
dikke kus uit het koude,natte katwijk
xxxjanet

janet

ik lees mijn bericht ff terug, maar het klopt niet helemaal ik 25 en dan rick 16 whahahha

gerda en pa

eindelijk weer een bericht uit hazerswoude ,ook al spreken we elkaar veel door de telefoon.Het zijn veel mooie foto s vooral die met dat kleine meisje op je arm , ook je verslag was verhelderend en erg leuk om te lezen. Maar het was al met al een heftig weekje voor je.Ik hoop dat je deze week kan uitrusten en bijtanken van de emotionele inspanningen van afgelopen week.
goede reis en ik spreek je morgen als je in de bus zit.

Dikke kus van ons allen , we houden van je.
Gerda en Pa

Chrisje en Daimen

Heey Lieve Lieke..

Wat een onwijs leuke foto's jo!!! Echt geweldig met dat meissie op je arm:D
Smelt helemaal weg:D
Nou gaat je lekkere reizen ook beginnen van het ene avontuur in het andere:D
Lijkt trouwens alsof je nog niet zo heel erg bruin bent geworden:P:P

XXX(K)(L)
Mij en Daimen die wil zwemmen:P

Mam

Wat een verhaal weer Lief! Geweldig!
Maarreh, volgend jaar februari... ik weet niet of ik dan al genoeg Twi spreek hoor!
Bel en mail je weer snel!
Hug, XX
Mam

Yvette

Geweldig honey!
Be safe xx

Sophie

Hoi Lieke,

Je schrijft ontzettend leuk en ik vind het zo tof om te horen wat jullie allemaal voor de kinderen in Nabari doen. Ik kan me voorstellen dat het erg lastig was om afscheid te nemen, maar ik denk dat ze heel veel plezier met jullie hebben beleefd en jullie echt niet snel zullen vergeten. Heel veel plezier met rondreizen en ik kijk uit naar je volgende verhalen!

Groetjes, Sophie

bert en joke

hoi Lieke
wat een leuke foto's en weer een mooi verhaal
met veel tranen maar dat hoort erbij.
dat onwijs leuke jurkje gaat het vast goed doen
als je thuis bent en weer uitgaat want ik denk
dat je de enige bent die zo,n jurkje heeft.
geniet van je tijd daar want de laatste weken gaan het
hardst knuffel van ons