Liekekralt.reismee.nl

week 10!!

dag lieverds! hier weer een verhaaltje uit het warme ghana!

voor de oplettende lezers onder ons.. ik ga morgen pas richting het strand om te leren surfen! of het gelukt is weet ik dus nog niet.. haha

Tongue out

maar laten we maar weer bij het begin beginnen! woensdag na de obruni-meeting nog even naar het weeshuis geweest. lekker met de kids gespeeld, kleintjes in bad gestopt, en natuurlijk lekker gek gedaan! toen ik bij de host fam aan kwam had mn hostmoeder een nieuwtje.. er zou een nieuwe vrijwilliger in huis komen! niet veel later kwam lisanne, een nl meisje! dus dat was wel even gezellig. hoef gelukkig niet mn kamer te delen dus nog steeds mn eigen plekje, alleen moet ik nu wel mn wc en douche delen.. maar goed dat is natuurlijk geen probleem! savonds lekker zitten kletsen, en kwamen er achter dat we alle 2 wel erg ons ned. eten missen.. lekker een gekookte aardappel en groente! maarja we aten weer is rijst.. haha

donderdag morgen met lisanne naar de markt geweest. waar we al snel heeel veel wortels zagen liggen, uien en ik wist dat ze ook ergens aardappels moesten hebben aangezien mn hostzusje patatjes voor me had gemaakt een paar dagen terug.. dus je raad het al.. wij hebben de markt leeg gekocht en savonds lekker hutspot gemaakt voor de hele fam! echt even zitten genieten van hollandse pot.. ook al hadden we niet een lekker stukje vlees erbij.. maar toch! smiddags eerst nog even naar het weeshuis geweest, lekker zitten kleuren, uno spelen, kleintjes in bad doen, helpen koken, plantain(bak-banananen) schillen ging me nog wel goed af.. maar de jam..(soort aardappel) dat ging iets minder goed! de schil lijkt wel een boomstam! werkelijk waar.. dat maar door de kindjes laten doen(die er trouwens totaal geen probleem mee leken te hebben...) was weer een leuk dagje dus!eind van de middagdus zitten koken, lekker gegeten en verder niet veel meer gedaan.. toen ik later vroeg aan de kinderen wat ze van de hutspot vonden zeiden ze dat ze het wel lekker vonden maar zo veel wortel.. tsjah hier eten ze nooit groente zoals wij, als ze het eten zijn het of een paar hele kleine stukjes in een sausje verstopt of het is zo erg plat gestampt/fijn gemalen onder een steen dat je het niet meer proeft..

vrijdag morgen de tro naar capecoast gepakt. weer naar hans cottage botel( dat hotel met de kroko's) en lekker de rest van de dag aan het zwembad gelegen.. goh wat naar! haha lekker in het zonnetje liggen.. beetje zwemmen.. dat ga ik dus WEL missen in ned aangezien het daar wel zal regenen en heel koud zijn als ik terug kom..(of iig voor mij heel koud aanvoelen..)

zaterdag morgen weer naar kakum geweest(die touwbruggen) Roxanne was daar nog niet geweest en wilde er heel graag naar toe dus ben ik met der mee geweest. was wel weer leuk, hadden alleen een gids die over elke boom die we tegen kwamen wel wat wist te vertellen en dus bij elke naar zijn mening boeiende boom even stil stond om een verhaaltje te houden.. maargoed we hebben we weer overleefd, zijn niet door de brug heen gezakt hehe.. op de terug weg in capecoast maar even naar het ziekenhuis geweest.. roxanne voelde zich al een paar dagen niet helemaal lekker, raar gevoel in der handen en benen.. wat nou net een van de tekenen van malaria is.. en na een klein testje bleek dan ook dat ze idd malaria had. even opzoek gegaan naar de pillen.. in het ziekenhuis waren ze op.. bij de eerste 3 appotheken waren ze op.. maar uit eindelijk hebben we ze gevonden en konden we terug naar swedru.. smiddags nog even naar het weeshuis geweest. weer lekker met de kids zitten spelen, je ziet ze met de dag vrolijker worden dus dat is wel leuk! sinds mijn 2e dag is er een nieuw jongetje van een jaar of 4 en een meisje van een jaar of 8 in het begin bleven die nog een beetje op de achtergrond, moesten hun plekje nog een beetje weten te vinden of zo maar als we nu aan komen lopen springt dat mannetje meteen boven opmij of roxanneen wil die niet meer loslaten tot we weg gaan.. en dat terwijl die de andere vrijwilligers nog steeds negeert.. die zijn er niet zo vaak en ook niet zo lang als wij (blijven meestal maar een uurtje) dus is wel leuk om te zien dat ze dan toch aan je gaan hechten en het wel helpt als je er langer bent!

Zondag smorgens lekker rustig aan gedaan, kleertjes gewassen en toen weer de hele dag naar het weeshuis. had ballonnen mee genomen.. en ook hier is dat een groot succes! ze blazen hem hier zelf op, draaien de onderkant zo rond dat hij blijft zitten en gaan er lekker mee zitten spelen.. tot dat ze het zat zijn.. draaien ze de knoop er weer uit, stoppen hem in hun broekzak om hem een uur later weer te pakken. hoe simpel kan het zijn om een kindje gelukkig te maken.. gewoon een ballon kopen! in ned heb je toch wel iets meer nodig! haha

maandag morgen weer naar de pre-school geweest. lekker met de kleintjes gek gedaan, een poging gedaan met de teachertot liedjes zingen en om ze wat letters en kleine woordjes te leren.. maar ze zijn eigenlijk nog te klein om echt te blijven zitten en op te letten.. er zit er eentje tussen die heel graag wil leren en schreeuwd dan ook keihard het ABC mee maar de rest valt liever in zn stoeltje in slaap(letterlijk.. en dan pakken wij ze maar op om in de hoek op de grond op een kleedje neer te leggen..) of gaat gewoon de andere kant op kijken en lekker zitten praten.. smiddags weer naar het weeshuis geweest.. zelfde programma als altijd, uno, kleuren, gek doen, vouwblaadjes vouwen en prince(een van de kleine jongentjes) zn nieuwe hobbie.. vliegtuigje spelen.. je weet wel op je rug liggenmet je benen in de lucht.. hij boven op mijn voeten en vliegen maar... hij vind het helemaal het einde!

dinsdag ochtend weer naar de pre-school geweest, had wat kleren voor de teacher mee genomen waar ze heel erg blij mee was dus dat was wel even leuk. en toen in tegen de headmaster zei dat het mijn laatste dag al was, wilde hij een feest voor me regelen.. ik had zo veel voor de school gedaan.. (ze hebben een muur om de school nodig om de kindjes te kunnen beschermen, dat er niemand die niet op de school hoort naar binnen kan, en dat de kindjes niet weg kunnen lopen. en daar heb ik met een paar andere vrijwilligers nog wat geld aan uit gegeven om een stukje muur mee te bouwen) dus er werd frisdrank gekocht, rijst met saus gekookt en dus lekker zitten lunchen onder de mango boom met de vrijwilligers. daarna nog even lekker met de kindjes zitten spelen. ook hier waren de ballonnen een groot feest, al snapte ze het feit van samen spelen niet helemaal.. als ze eenmaal de ballon gevangen hadden wilde ze hem niet meer los laten.. en zetten ze het op een gillen als een van de andere kindjes hem pakte.. uiteindelijk ging het toch best goed! hadden ook nog bellenblaas mee.. zelf konden ze het toch niet zo heel erg goed maar bellen kapot prikken is blijkbaar ook erg leuk! zo leuk dat zelfs de oudere kindjes uit andere klassen naar binnen kwamen in hun pauze om mee te spelen..

Laughing
smiddags weer naar het weeshuis geweest. word elke dag leuker om daar naar toe te gaan.. weer lekker met ze zitten spelen, ook hier weer ballonnnen en bellenblaas wat ze ook erg leuk vonden. uno gespeelt, gekleurt, geknuffeld, kindjes in bad gestopt en toen was het al weer tijd om naar de host fam terug te gaan..

straks voor de laatste keer naar de obruni-meeting en naar het weeshuis. word toch wel jammer om hier weer weg te gaan.. aangezien het zo weinig kindjes zijn ga je je toch sneller aan ze hechten, al vind ik nog steeds nabari leuker, maarja daar ben ik ook veel langer geweest, en thuis ook al veel mee bezig geweest natuurlijk.. maar heb het hier nu toch ook wel weer erg naar mn zin! vanavond mn koffer in pakken, en morgen ochtend pakken we al lekker vroeg de tro, op naar het strand, even vakantie vieren, genieten en natuurlijk leren surfen!

volgende week vanuit accra komen we weer foto's.. hier lukt het niet met de comp. om ze er op te zetten! maar die foto's houden jullie tegoed!

dikke kussen, liefs Liek

wim en martie

geniet van je vakentie en succes met je surfen.
ben benieuwd naar al je foto's.
liefs, oom Wim, tante Martie en Jayden

Bert en Joke

ha Lieke
je leeft wel in een heel aparte wereld.
leuk om dit alles te lezen weer
een mooi verhaal met al die kindjes.
het einde is nu bijna inzicht.
we kunnen zeggen tot vlg week zondag
wij hebben mooi weer voor je besteld en misschien
kun je lekker surfen op de Noordzee.
Nog even genieten!
liefs van ons